Alexandru Dedu în 2022

În cele două mandate de până acum am încercat și, în mare măsură am reușit, să introduc “noul” în modul de lucru al Federației. Am trecut de la mașina de scris la editarea pe calculator, de la contabilitate cu drumuri zilnice la bancă la Banking Online, de la plăți cash pentru deplasările Echipelor Naționale la plata cu cardul de debit etc. Am specificat aceste detalii pentru a se înțelege corect unde se afla Federația Română de Handbal în anul 2014.

Am creat o nouă Echipă FRH, iar, împreună, am reușit să transformăm o Federație săracă și cu datorii, într-o Federație care a avut șapte ani excedent financiar, o Federație respectată în peisajul sportului românesc. Noțiuni noi ca: strategie, management, marketing, vânzări nu au mai fost tabu și le-am folosit cu consecvență pentru a asigura cele necesare Echipelor Naționale, celor opt centre de juniori (CNOPJ și CNE) și pentru a respecta parteneriatele cu toți cei care au făcut echipă cu handbalul. În acest moment Federația Română de Handbal duce la îndeplinire peste 50 de Contracte de Activitate Sportivă încheiate cu staff-urile Echipelor Naționale, dar și cu echipele tehnice și administrative ale centrelor de juniori.

Efortul susținut, de aducere în contemporaneitate a Federației Române de Handbal și a Echipei FRH, a avut o serie de rezultate semnificative, printre care:

  • creșterea bugetului FRH de patru ori
  • susținerea financiară a celor opt centre de juniori
  • îmbunătățirea condițiilor de pregătire pentru Echipele Naționale și aducerea lor le cel mai înalt nivel pe care îl poate oferi România astăzi
  • fidelizarea permanentă a partenerilor, chiar și în pandemie, cu o contribuție crescută an de an.

Echipa FRH a reușit în sezonul competițional 2020-2021, an puternic influențat de restricțiile impuse pentru combaterea pandemiei, să planifice, să organizeze și să implementeze 208 turnee pentru toate categoriile competiționale. Excedentul financiar acumulat s-a transformat într-o rezervă de bani ce avea ca destinație construirea/cumpărarea unui sediu modern al Federației, dar nu am ezitat nici un moment să disponibilizez acești bani pentru a ne menține toate competițiile în viață, preluând din cheltuielile echipelor participante costuri legate de ambulanță, pază, testări COVID ale arbitrilor și observatorilor etc.

Modelul de dezvoltare propus și implementat din 2014 până acum nu este o invenție proprie. Este exact același drum parcurs de țări pe care le dominam în anii ’90, iar acum par de neatins, țări precum: Franța, Spania, Germania, Portugalia. Drumul parcurs de aceste națiuni preț de două (sau mai multe) decade este următorul:

  1. Creșterea notorietății și aducerea Handbalului permanent în atenția publicului
  2. Creșterea valorii campionatului intern cu reprezentare masivă în Cupele Europene
  3. Creșterea valorii Echipelor Naționale prin obținerea unor rezultate predictibile, nu întâmplătoare.

Toate cele trei puncte sunt interdependente și în spiritul a ceea ce am făcut și o să continuăm să facem în România. Primele două obiective au fost atinse în timpul celor două mandate prin măsuri precum:

  • creșterea numărului de echipe în prima Ligă (de la 12 la 14) și al numărului de meciuri din Campionatul Național (o bună perioadă cu Play-off și Play-out)
  • organizarea an de an a Cupei României pentru toate echipele de seniori (inclusiv cele de Divizia A) și marcarea sa ca o constantă în Calendarul Competițional
  • înființarea Supercupei României și organizarea anuală a acesteia, constituindu-se ca eveniment preambul al fiecărui nou sezon.
  • promovarea continuă timp de cinci ani a evenimentelor de Beach Handball, urmărind ca acesta să pătrundă în obișnuința noastră de a consuma sport și de a acoperi competițional cele 12 luni, dar și în vederea consolidării echipelor naționale de Beach Handball, cu gândul la Jocurile Olimpice din 2028.

Toate aceste acțiuni au făcut ca handbalul să se afirme ca o prezență permanentă în viața publică și o sursă constantă de știri.

Volumul asigură vizibilitate, dar nu este suficient. Pentru a avea produse premium în peisajul sportului românesc avem nevoie și de calitate. Pe parcursul ultimilor opt ani am implementat o varietate de strategii menite să crească valoarea campionatelor interne pentru toate categoriile competiționale. Câteva exemple în acest sens sunt:

  • revitalizarea handbalului românesc prin infuzie de jucători străini de valoare, adică de know-how internațional
  • conceperea și implementarea unor criterii solide și gradual înăsprite ce le-au permis jucătorilor și antrenorilor străini de valoare să evolueze în România
  • ajustarea cadrului competițional, a regulamentelor de joc în funcție de categoriile de vârstă și creșterea numărului de meciuri la nivel de juniori, pentru toate echipele participante

Rezultatul acestor măsuri generale, secundate de multe altele, precum și de convulsii și crize, au dus atât la îmbunătățirea vizibilității handbalului, cât și la creșterea în valoare a campionatelor și a performanțelor echipelor de club. Liga Florilor a ajuns, astfel, în primele trei campionate din Europa, implicit din lume, iar Liga Zimbrilor a intrat pentru prima oară în TOP 10, pe locul nouă.

Pentru creșterea valorii și a performanțelor Echipelor Naționale este nevoie de consecvență și răbdare, deoarece este un proces care durează. Traseul depinde de îndeplinirea primelor două obiective: creșterea notorietății handbalului și a calității jocului în campionatele interne și se realizează prin:

  • lărgirea bazei de selecție. Copiii atrași de handbal datorită frumuseții jocului, dar și datorită vizibilității sale, au început să vină cu entuziasm să-l practice, ajungând să se antreneze într-un număr mai mare de cluburi. În 2014-2015 numărul structurilor afiliate era 189, echipele înscrise în campionatele de handbal fiind 380. Cel mai mare număr de structuri afiliate, respectiv echipe înscrise s-a înregistrat în sezonul 2019-2020: 229/403. Pandemia a redus drastic numărul structurilor afiliate și a echipelor înscrise în 2020-2021, sezon marcat de restricții și condiții de participare extrem de costisitoare, însă, odată cu revenirea la sistemele competiționale obișnuite, în sezonul actual există 225 de structuri afiliate și 398 echipe înscrise. Entuziasmul copiilor pentru handbal și creșterea numărului cluburilor din România și a implicării acestora trebuie să fie fructificate privind către viitor. Fundația pentru creșterea noilor echipe naționale a fost deja turnată prin muncă în ultimii opt ani.
  • antrenorii de la toate nivelurile sunt stimulați de oportunitatea pe care o oferă handbalul și se pregătesc pentru a fi cel puțin la fel de buni ca omologii lor din alte țări. Prezența unor antrenori străini de top în România stimulează, ba chiar obligă la perfecționare. Astfel, antrenorii români au șansa să cunoască și alte unghiuri de abordare a performanței sportive. Vorbind din perspectiva unei federații sportive, îmi doresc ca, alături de Ministerul Sportului și Ministerul Educației și Cercetării să găsim soluții mai bune de educare și perfecționare a antrenorilor la nivel național. Acest lucru presupune atât un barem mai strict de evaluare a antrenorilor ce vor să obțină o licență din partea Federației, cât și creșterea în valoare a programului de studiu și diversificarea curriculumului. Un alt factor important pe care îl am în vedere pentru următorul mandat este stimularea financiară a antrenorilor. Astfel, formatorii sportivilor care au îndeplinit obiectivele Echipelor Naționale vor fi recompensați cu jumătate din suma primită de sportivii produși. Aceste premieri se vor face din bugetul Federației și în limita disponibilității.
  • colaborarea cu parteneri de încredere care ne pot oferi o independență financiară esențială față de alocația bugetară fluctuantă. Pentru aceștia popularitatea handbalului în rândul publicului larg este un criteriu esențial. Cel mai scurt drum pentru creșterea handbalului în rândul publicului este creșterea calității jocului.

Am aratat 3 factori externi decisivi pentru “creșterea valorii Echipelor Naționale cu rezultate predictibile, nu întâmplătoare” și care depind de primele 2 puncte enumerate mai sus.
Factorii interni depind de Strategia Federației Române de Handbal și de deciziile luate în acest sens și de cele care vor urma. Propunerile mele sunt:

  • asigurarea și permanentizarea întregii piramide: J1,J2,J3,J4, mini handbal, baby handball la nivel de cluburi
  • menținerea celor opt centre de juniori și maximizarea performanței acestora la nivel de Federație
  • realizarea unui calendar cu cât mai multe meciuri la nivelul juniorilor
  • continuarea impunerii în regulament a diferite moduri de joc și sisteme de atac și apărare. Acest lucru va dezvolta substanțial bagajul tehnico-tactic al tinerilor
  • Asigurarea translației între Juniori și Seniori prin reglementări de tip “U21”, “U23” (va fi și “U25” pentru sportivii din lotul lărgit de 35 de membri al fiecărui Lot Național). Acestea pot suferi modificări în momentul în care vom reuși să creăm Liga de Tineret formată din echipa a II-a a cluburilor participante în Liga I. Aceasta va fi o competiție de sine stătătoare, distinctă de Liga a II-a și fără drept de promovare.
  • Finanțarea și întreținerea centrelor de juniori (CNOPJ și CNE) ca prioritate pentru mine în mandatul următor. Suntem singurul sport din România care are opt Centre Naționale de Pregătire a Juniorilor. În acest moment, multe dintre ele funcționează foarte bine sau bine, dar există și centre care nu dau randament. Este datoria noastră, a tuturor celor din Handbal, să le facem lucrative și performante. În acest sens am următoarele propuneri:
    • Numirea unui coordonator care să planifice, organizeze și controleze pregătirea în cele patru Centre pe care le are în responsabilitate, atât la masculin, cât și la feminin. Oameni cu experiență și cu disponibilitate de muncă
    • Atribuirea la prima grupă (J1) a unui antrenor cu experiență și rezultate la această categorie de vârstă
    • La grupa a doua (J2), poate să antreneze și un tânăr care dorește să crească în această meserie, supravegheat de antrenorul grupei I
    • Numirea unui antrenor pentru portari în fiecare centru
    • Remunerarea staff-ului tehnic în mod corespunzător
    • Asigurarea materialelor necesare unei pregătiri la un nivel înalt

Alte măsuri pe care le am în plan pentru a realiza acest lucru sunt:

  • Stimularea financiară a echipelor de prima ligă pentru a folosi cât mai mulți jucători români în meciurile interne, dar și în Cupele Europene. Această stimulare se referă la micșorarea sumelor impuse pentru transferarea jucătorilor străini, cu condiția ca aceștia să îndeplinească anumite criterii de performanță
  • Asigurarea în continuare a unui calendar internațional în compania celor mai bune echipe din lume pentru toate loturile naționale
  • Asigurarea celor mai bune condiții de pregătire, cazare, alimentație, medicamentație, asigurări medicale pentru toate loturile naționale

Pentru a recapitula, cele trei direcții ale Mandatului 2022/2026 sunt:

  1. Creșterea valorii Echipelor Naționale cu rezultate predictibile, nu întâmplătoare
  2. Îmbunătățirea performanței și randamentului centrelor de juniori (CNOPJ și CNE)
  3. Creșterea calității arbitrajului. În acest sens:
    1. vom continua strategia ultimului mandat, aceea de educare a arbitrilor tineri de perspectivă, prin intermediul mentoratului oferit de persoane calificate din cadrul C.C.A, precum și delegarea acestora la un număr mai mare de meciuri din Ligile Naționale, sau meciuri cu grad ridicat de dificultate din Divizia A și campionate naționale de juniori
    2. vom demara un proiect amplu în etică și integritate a tuturor arbitrilor, care va consta în cursuri de informare și educare finalizate cu certificare
    3. împreună cu toți cei din handbal, pe categorii, mă voi sfătui pentru a ajunge la un consens în privința creșterii baremului de arbitraj
    4. penalizările pentru arbitraj slab, neconform cu regulamentul, sau influențarea de rezultat vor crește substanțial
    5. toate cursurile de arbitraj și examinările trebuie să aducă plus-valoare și vor continua să fie tratate foarte serios
    6. întrucât există probleme cu plata baremului arbitrilor datorita HG 1447, începând din sezonul următor, Federația va realiza plata direct către aceștia, în urma prestației lor, bani care vor fi primiți de la fiecare club sub forma de Taxă Competițională. Acesta va fi un proiect pilot pentru Liga Florilor și Liga Zimbrilor, iar, în cazul în care va funcționa, acest mod de lucru va fi introdus și la celelalte niveluri competiționale
    7. Introducerea VAR. De câteva luni, în Federația Română de Handbal se lucrează la un proiect amplu de digitalizare care va cuprinde:
      • digitalizarea completă a Federației și a AJH/AMH. Hardware și software. Astfel, va exista o comunicare permanentă între toate structurile responsabile cu coordonarea Handbalului central și teritorial, baze de date comune, calendar competițional, decizii ale comisiilor etc.
      • site-ul WEB al Federației va fi transformat într-un terminal al bazei de date al handbalului. SEI funcțional pentru toți Membrii Afiliați, Clasamente, Statistici, Live Score, Statut, Regulamente, legitimați ai FRH, dar și al fiecărui AJH/AMH în parte etc. Absolut tot ce înseamnă Handbal o să se poată vedea pe site-ul web al Federației Române de Handbal.
      • FRH TV. Ne dorim ca, prin acest Proiect de Digitalizare, să putem difuza prin platforma FRH TV toate meciurile de Liga I, nu doar cele televizate.
      • Ultimul, dar nu cel din urmă, Sistemul VAR pentru toate sălile în care se desfășoară Liga I. Ținând cont că ne dorim ca aceste sisteme să fie permanente în aceste săli, ele pot fi folosite la cerere și de categoriile inferioare.

Am explicat, în mare, strategia ultimelor două mandate și cele trei puncte principale ale următorului mandat. În continuare, enumăr pentru fiecare categorie ce o să avem în vedere:

  1. Sportivi - Încercăm să modificăm reglementările în vigoare în așa fel încât sportivii de TOP (cu aport semnificativ la Echipa Națională) să poată înainta mai repede ca și gradație profesională (în acest moment există bariera vechimii)
  2. Antrenori - Așa cum am arătat mai sus, antrenorii formatori ai sportivilor care și-au îndeplinit obiectivele la Loturile Naționale, vor fi premiați. Vom continua să facem demersuri către MEC pentru ca antrenorii care au jucători în Echipele Naționale să beneficieze de cel mai mare punctaj pentru obținerea gradațiilor. Așa cum v-am obișnuit, o să organizăm de câte ori este nevoie Cursul EHF Master Coach în România. Licențierea Federației ne dorim să fie un proces continuu, în ajutorul antrenorilor, care să aducă ultimele noutăți în materie de Handbal. Vom continua, prin intermediul programului Plan Talent, să aducem antrenori tineri, responsabili cu creșterea juniorilor, în contact cu antrenorii echipelor naționale de seniori și antrenorii de centre, în vederea schimbului de experiență și cunoștințe
  3. Administratori ai Handbalului - Ne dorim ca toți cei care conduc destinele handbalului să fie la curent cu modul de lucru al celor mai importante structuri de handbal din lume. Vom facilita accesul la toate cursurile de Management, Marketing internațional pentru doritori și vom organiza cursuri interne. Vom facilita vizite la federații și cluburi pentru cei interesați.

Închei prin a vă spune că un președinte nu poate realiza nimic singur. Are nevoie de o echipă completă și experimentată. Un președinte are nevoie de toți cei din handbal pentru a duce la bun sfârșit o strategie, oricare ar fi ea. În cei opt ani în care am fost președinte am dorit să transmit o idee generală care poate face iarăși handbalul din România mare: BINELE COLECTIV ESTE BINELE FIECĂRUIA ÎN PARTE!

Sub semnul iubirii pentru Handbal și al bunului simț, vă transmit:

HAI ROMÂNIA! HANDBALUL SPORT NAȚIONAL!